Įžanginis tekstas
Vienintelis (tikriausiai) įžanginis tekstas, kuriame Vertėjas vengs arogantiško rašymo. Pavyko iš dalies.
Kas vyksta elegijoje: Korina, Ovidijaus mylimoji, mėgino pasidaryti abortą. Iš dalies pavyko.
Kodėl Ovidijaus herojus, melsdamas iš mirties gniaužtų ištraukti savo mylimąją, kreipiasi ne į Romos, bet Egipto dievus? Nes jų kultas išsiskiria kraujo aukomis ir kitais ritualiniais veiksmais, kuriuos primena pati procedūra. Išskirtinai barbarams skirtais veiksmais.
Per visą Ovidijaus vertimų tinklaraščio istoriją Skaitytojas jau suprato, kad Vertėjo pažiūros konservatyvios – nėštumo nutraukimas, nors ir paveiktas Vakarų civilizacijos, lieka makabriškas per se ir visomis aplinkybėmis vengtinas.
Vertėjas nekvestionuos, kas teisūs – užgyvybininkai ar vaivorykštiniai tiesą ignoruojantys vienaragiai (toks apibūdinimas įeina ne į arogancijos, bet fakto kategoriją). Tik pridurs, kad, nežiūrint į pažiūras, mano, jog uždrausti abortus būtų kvaila. Norinčios apeiti draudimus susidurs su kova tarp gyvenimo, sužaloto gyvenimo, ir mirties. „Civilizuotu“ atveju – tik gyvenimo ir sielos susižalojimo. Naujausias draudimų neveiksnumo pavyzdys – keturis pastaruosius metus blaivinama Lietuva neišsiblaivė. Kitas panašus atvejis – viename Lietuvos regionų, kuriame Vertėjas praleido savaitgalį, žmonės nusprendė koncentruotis į tikresnius dalykus nei Viruso baimės žaidimas, ir daugumoje vietų antsnukį užtenka tiesiog turėti. Vertėjas nenori, kad žmonės (tikriausiai nekorektiška sakyti „moterys“) mirtų dar ir nuo neatsakingai ir nelegaliai atliktų nėštumo nutraukimų, suprasdamas, kaip atrodo realybė anapus formalių draudimų.
Apie abortų žalą nemažai parašyta, tad Vertėjas neišras nieko naujo. Užtat kažkodėl nekalbama, kad nėštumo nutraukimas gali būti naudojamas visai kitiems tikslams, pavyzdžiui, manipuliacijai.
Ar teko girdėti: „tu dėl visko kaltas“, „nesakiau, nes nesuprasi“, „nutraukiau nėštumą, nes norėjau, kad tau skaudėtų“. Jeigu girdėjai bent vieną iš nurodytų frazių, Vertėjas papildomai siūlo pagalvoti, ar tikras pats nėštumas. Dvi teigiamos juostelės paprastai parduodamos interneto platybėse už 20-60€ (skelbimų portalų duomenimis – pigiausia Alytuje ir Jiezne). Pirminė šio įžanginio teksto idėja buvo atsakyti sau į klausimą, kaip galima priimti racionaliausią sprendimą nenusižengiant vertybėms. Tačiau niekur nerado nieko apie atvejų, kai tai tapo manipuliavimo įrankiu (šiek tiek asmeninės patirties tame irgi būta), prevenciją. Tad teks trigerinti. Priminsime, kad žodis trigger anglų kalboje reiškia gaiduką. Ir jeigu kažkam akių atmerkimas tiesos šviesoje atrodo arogantiškas, reiškia, neturite kritinio mąstymo, ir, atitinkamai, šūdo detektoriaus, paprasčiau vadinamo išsilavinimu. Dar paprasčiau kalbant – esate runkelis. Šių patirčių šviesoje tikriausiai verta kalbėti apie pasirinkimų adekvatumą ir buvimą sąžiningam prieš save.
To priežastys – viršuje pateikti manipuliatyvaus elgesio pavyzdžiai, bei tokios frazės, kaip „aš pasinaudosiu tuo, kad į vyrų teises nieks nekreips dėmesio“. Taip pat pažįstami homoseksualai, užmėtyti akmenimis už frazę „manęs nediskriminuoja“, bei lesbietės, smerkiamos dėl to, kad pačios pripažino, kad teisingas žmogus užauga su mama ir tėčiu: nepriklausomai nuo orientacijos kritinis mąstymas yra baustina privilegija.
Tad esminis šio teksto akcentas – abipusė pagarba (apie abortus nemažai prirašyta). O kad Vertėjas nebūtų užpultas už savo maskulinizmą (į kurį turi teisę kaip ir moterys į feminizmą), jis dar pridurs, kad kvailiausiu dalyku pasaulyje laiko namų šeimininkes, kitaip tariant, kreipia dėmesį į stiprias ir ambicingas moteris. Tas, kurios vertos vadintis feministėmis. Tokios kažkodėl nestovi su plakatukais „Smash patriarchy“ rankose, ir nėra niekieno išlaikomos. Bet svarbiausia – turi daugiau galios, negu gatvėse lygybės vardan skanduojančios minios.
Pro patriarchatą smerkiančių pozityvaus kūno drebučių minią tokios paprastai karališkai, leistinu greičiu, rudeniniams lapams vejantis firmines siauro profilio padangas pravažiuoja prabangiu bet santūriu visureigiu (Vertėjo vaizdinį šiuo atveju atitiktų kreminės spalvos Range Rover Vogue). Jos, skirtingai nuo kotedžiukinių supermamkių, jaučia gabaritus, niekada neparkuoja savo transporto priemonės per dvi vietas. Niekada neapstaugia pavežėjimo paslaugas teikiančių vairuotojų, restoranų padavėjų ar praeivių, kad netyčia užmynė ant jos leopardinių kailinių. Niekada neprisigeria Kauno rotušės girdyklose tiek, kad pamestų kablus ir didžiulius auksinius auskarus su blogai įstatytais kontrabandiniais deimantais (women’s empowerment in a nutshell) antrosios serijos Toyota Prius automobilyje.
Nes tai nepagarba. Sau ir aplinkiniam pasauliui. Nes moterys jau laimėjo požiūrį, paremtą abipuse pagarba, kurią propaguoja ir kuria žavisi Ovidijaus Vertėjas, kuris, kaip ir bet koks normalus bei kritinį mąstymą turintis vyriškos lyties individas, tiesiog neleis kėsintis į prievolę pačiam sau auginti socialinį, dvasinį, fizinį ir finansinį raumenį. Kažkodėl būtent tokie žmonės gerbia kiekvieno ir kiekvienos pasirinkimą. Tai buvo aktualu ir Ovidijaus herojaus laikais, nes Antikos kultūros sukurtas pasaulis gana mažai pasikeitęs. Bet koks manipuliavimas vienos iš lyčių teisėmis jau pažeidžia prigimtinę ir praėjusiame amžiuje jau iškovotą abipusės pagarbos koncepciją.
Jeigu dviejų žmonių vertybės ir jomis paremtas pasirinkimas leidžia apsispręsti dėl nėštumo nutraukimo prieš tai įvertinant galimą žalą sielai ir kūnui, visi kitas pažiūras išpažįstantys individai privalo gerbti šį pasirinkimą. Vertėjas tikisi, kad kada nors manipuliavimas teisėmis taps nepriimtinu, ir įsigalės normalus dviejų lyčių, visų mūsų šalyje nuo seno gyvenančių tautinių, religinių bei kitokių mažumų tarpusavio pagarba paremtas egzistencijos režimas be šūkavimo apie supresijas ir kitas išgalvotas problemas, skirtas tarpusavyje supriešinti socialines grupes pavadinant tai kova už teises.
Nes kitu atveju teks grįžti prie patriarchato. Ir, mielosios, kurios manote, kad manipuliuoti savo „teisėmis“ ir reprodukcinėmis organizmo funkcijomis yra verta bei teisinga, melskitės, klūpčiokite ir mintyse giedokite vaivorykštines giesmes savo dievui-vienaragiui, kad patriarchatą sugrąžintų tautos, esančios šiapus Viduržemio jūros. Neminėsime spalvų. Neminėsime, kas sukūrė Antiką ir paskleidė ją po pasaulį. Juk tai nepagarba tiems, kas tokio lygio produkto sukurti nesugebėjo.
Kad ateityje nereikėtų melstis vienaragiams, prieš padarydamas (-a) eilinę klaidą tegul kiekvienas savęs paklausia: kam skaudės labiau.
Elegija žemiau. Įžanginis tekstas skirtas 13 ir 14 Publijaus Ovidijaus Nazono Amorų antrosios knygos elegijoms.
Kol sudrasko savų apvaisintųjų įsčių sunkumą
Nori Koriną paimt silpną pavojus mirties.
Ji slapčia nuo manęs save patraukė pavojun
Baimėje skuba paskęst pyktis teisingas dėl jos.
5 Teks patikėt: nuo manęs jinai tikriausiai pastojo,
Būna, tiesa palaikau tai, kas nutiko galbūt.
Ei! Izide! Kanopo laukus, Paretonijaus miestą,
Memfį globoja kuri, Farą, kur palmių gausu.
Nilas greitasis čionai plačioje vagoje išsiliejęs
10 Sieks septynis vartus upė, kol jūron išeis.
Tavo sistrais meldžiu ir gerbdamas veidą Anubio,
Šventvietes tavo tegul didis Oziris mylės.
Aukurus tavo aplink tingi teapjuosia gyvatė,
Apis raguotas tegul eisenoj lydi greta!
15 Veidą atsuk į mane, dviejų tepagaili šis žvilgsnis!
Poniai gyvybę suteik! Gausiu gyvybės iš jos.
Tau nustatytom dienom tarnaujantys budi šventovėj,
Laurais plaukus tavus puošia vis galų pulkai.
Moki merginų gailėt, dėl įsčių kenčiančių savo,
20 Kūnai nešioja kurių svorį, kurs trunka ilgai.
Mano maldų nuolankių paklausyti, Eileitija, teikis,
Mano Korina verta tavo malonių gausių.
Aukurui tavo kvapų atnešiu prie dūmų baltųjų
Pats prie pėdų tavų savo gabensiu aukas.
25 Tenka eilutę pridėt: „Koriną išgelbės Nazonas!“:
Mano priimki maldas, atnašas mano priimk.
Jeigu baimėj tokioj man leidžiama šito prašyti,
Gal užtenka kovot tokio baisumo kovas!
Keletas paaiškinimų:
7 eilutė. Izidė: egiptiečių (t.y. barbarų) deivė, sauganti vaikus. Romoje atsiradęs jos kultas išplėtė jos funkcijas iki deivės, globojančios šeimą etisingumo principų pagalba.
7-9 eilutės. Šiose eilutėse vardijami Egipto miestai, idant Ovidijus pabrėžtų, kad meldžiasi ne romėnų dievybei.
10 eilutė. Nilo deltoje upė pasiskirsto į septynias (anot romėnų) dideles protakas.
11 eilutė. Anubis atsakingas už magijos ir vaistažolių panaudojimą. Priminsime, kad įprastai Ovidijaus herojus nurodo skeptišką požiūrį į tokio pobūdžio metodus. Sistrai – ritualinis įrankis, skirtas dievybių šlovinimui.
12 eilutė. Osiris. Izidės sutuoktinis.
14 eilutė. Apis. Šventas jautis, skirtas Osiriui. Jo aukurai dažnai buvo pilni paaukotų gyvačių.
21 eilutė. Eileitija. Graikų ir romėnų gimdyves globojanti deivė.
[įrašo pabaiga]
Published by