Keturioliktoji Antrosios Ovidijaus Amorų knygos elegija

Keletas Vertėjo klausimų Skaitytojui vietoje įžanginio keturioliktosios elegijos teksto.

Tai – antroji nėštumo nutraukimo tematikai skirta elegija. Didžiausias sunkumas – suvokti, kur Ovidijus ironiškas, o kur – nebe. Taip pat itin akcentuotina elegijos struktūra: ji pripildyta mitologinių priežasties-pasekmės ryšį iliustruojančių pavyzdžių. Palikdamas mitologinės plotmės pavyzdžių interpretaciją Skaitytojui Vertėjas koncentruosis į šį ryšį, nes toks šios elegijos perskaitymas atrodo aktualus nūdienos įvykių šviesoje.

Tam, kad Skaitytojas pajaustų elegijos aktualumą, Vertėjas žemiau pateiks keletą teiginių. Pagalvok, ar sutinki, ar nesutinki su jais. Ir sugalvok tam argumentų. Niekam jų nesakyk ir būk sąžiningas.

Teiginys numeris vienas. Tu nebijai Viruso. Tu apsimeti, nes Tau taip liepė. Ir užsidedi kaukę, kad praeinančių žmonių akivaizdoje atrodytum socialiai atsakingas visuomenės narys. Kitaip tariant, nori būti priimtas. Ir kartais savo socialinių tinklų profilyje publikuoji ką nors apie likimą namie dėl visų gerovės. Kuria netiki. Tik rodai kitiems, jog esi akceptuotas.

Teiginys numeris du. Tu spygauji apie lyčių lygybę. Nes jeigu realybėje susidurtum su mergina, išmesta iš balkono, sudeginta automobilio bagažinėje ar papjauta religinio fanatiko moterimi (pvz., būdamas bylą tiriančiu pareigūnu), apalptum, o gal net apsišlapintum. Todėl geriau paspygaukime apie toksinį vyriškumą. Ir uždarykime sporto sales, nes ten plinta mirtinas virusas, skatinantis vyrų agresijos ir dominavimo kultą.

Teiginys numeris trys. Tu žliumbi dėl neva mirsiančios planetos. Bet neskiri anglies dioksido nuo anglies monoksido (formulė skiriasi vienu spaudos ženklu). Ir puikiai supranti, kad ekologiniai mokesčiai yra skirti ne gamtai, o „neekologiškiems“ konkurentams nukenksminti. Ir kad saugūs automobiliai ir meškutes tausojantys lėktuvai yra skirti didesnei ekonominei naudai.

Teiginys numeris keturi. Tu įsitikinęs, kad jeigu žiniasklaida pasakė, kad niekas nieko neklastoja, tai ir neklastoja. Ir pats tyliai parašai kokį skundą dėl, pvz., „neprofesionalaus“ kolegos bendravimo ar neteisingo vertinimo. Nes nori užimti šio kolegos vietą pasinaudodamas haipu dėl visuotinio gerumo. Arba pasikelti pažymį.

Teiginys numeris penki. Tu esi nuostabus ir pakeisi pasaulį.

Teiginys numeris penki. Jei nepastebėjai klaidos teiginių numeracijoje, esi nuostabiai žioplas liurbis.

Taip pat siūlome dar kartą perskaityti ankstesnės elegijos įžanginį tekstą. Šie teiginiai yra jo tęsinys. Taip pat prisipažinsime, jog aukščiau nurodyti teiginiai viso labo turėjo patikrinti Skaitytojo kritinį mąstymą, kurį turintis veikiausiai gerai pažvengs. Neturintis – eis raudoti dėl neteisingo pasaulio.

Elegija žemiau. Keletas paaiškinimų dar žemiau.

 
Verčia kas merginas, kurioms nepriklauso kariauti,
      Skydų merginoms nereik karo nešioti lauke
Kęsti žaizdas, prie kurių neteko Marsui darbuotis,
      Savo rankoms akloms leisti likimą ginkluot?
5 Vaisių gležnutį išraut kuri pirma sugalvojo?
      Savo kare su savim mirti ji būtų verta.
Žinoma, įsčias tavas jei dengtų raukšlės senatvės,
      Ar gedulingos kovos drįstų kas lauką paruošt?
Jei senuos papročiuos tik šitaip motinos elgtųs,
10     Žmonės išnyktų tikrai nuodėmių šių pasėkoj.
Protėvių ruoštųs kuris dar vieną kartą išmėtyt
      Akmenis plynuos laukuos, kad neišmirtų žmogus?
Triuškinti tektų kuriam Priamo jėgas jei Tetidė
      Svorį savo vaikų vengusi būtų nešiot?
15 Ilija jei apvaliam pilve dvynius nužudytų,
      Būtų kaipmat pasmerkta amžino miesto pradžia;
Įsčiose jei Venera Enėją išniekint ketintų,
      Cezariams ateityje žemė beliktų tuščia.
Mirtum galiausiai ir tu, daili būtum gimti galėjus,
20     Motina jeigu tava tavo kartotų veiksmus.
Man gi, lemta kuriam nusibaigti įkaršty meilės,
      Mirčiau negimęs, jei tam motinos būtų valia.
Augti pradėjusias kam nesunokusias vynuoges skinti?
      Argi dera vaisius rankom benokstančius skint?
25 Patys vaisiai subrendę nukris, nesubręs gi neaugę;
      Kaina nedidelė juk šitiek nedaug palūkėt.
Durstote ietimis kam savųjų vidurius kūnų?
      Žudymui tinka geriau gal pragaištingi nuodai?
Peikia Kolchietę savų susitepus krauju palikuonių,
30     Itijo rauda, kuris motinos tapo auka.
Jos laukinės abi, abiejų dingstis pražūtinga,
      Motinų aukos dviejų vyrus paskirtos sužeist.
Kaltas Jasonas kodėl?! Ir kuo supykdė Terėjas?
      Privertė durstyti kam rankomis jūsų save?
35 Šitaip armėnų laukuos nedrįsta tigrės daryti,
      Savo vaisių žūdyt liūtė nedrįsta stipri.
Švelnios merginos tačiau taip elgias – jų atpildas laukia,
      Teks atkentėti visoms, savo kas vaisių žudys.
Laužo link vedama tokia plaukais suardytais,
40     Šaukia aplinkui minia „Šito pelnytai verta“!
Etery tirpsta tegul visi mano žodžiai sakyti,
      Svorio netenka tegul mano sakyta kalba!
Jūs, maloningi dievai, dovanokite nuodėmę vieną,
      Galima kartą atleist, antrąkart – laukia bausmė.

 

Keletas paaiškinimų (ne komentaras).

3 eilutė. Marsas – karo dievas. Antikinės nėštumo nutraukimo technologijos su Marso darytomis žaizdomis neturi nieko bendro.

12 eilutė. Po vieno iš didžiųjų potvynių (jų pasitaiko įvairiose kultūrose) Deukalijonas ir Pira turėjo išskirtinę teisę mėtyti akmenis, kurie virto homo sapiens.

13 eilutė. Priamas – tai Troja. Tetidė pagimdė Achilą, kuris nemažai prisidėjo prie jos žlugimo.

15 eilutė. Ilija – Romulo ir Remo (Romos įkūrėjų) motina.

17 eilutė. Venera – Enėjo motina. Enėjas su pabėgėliais iš Trojos karo įkūrė pirmąsias gyvenvietes dabartinės Romos vietoje.

29 eilutė. Medėja nužudė vaikus, norėdama atkeršyti neištikimam vyrui.

30 eilutė. Itijas – nužudytas motinos dėl keršto tėvui.

33 eilutė. Jasonas ir Terėjas. Abu tėvai, abiejų vaikai nužudyti motinų keršto tikslais.

35 eilutė. Žodis „armėnų“ čia reiškia tik geografinę teritoriją, kurioje mitologinėje plotmėje gyvena didelė tigrų populiacija.

41 eilutė. Eteris – plotmė, kurioje gyvena ir kvėpuoja dievai. Paprasčiau – jų oras.

[įrašo pabaiga]

Published by

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *